Logo

Skupina AGEL je nejúspěšnějším poskytovatelem zdravotní péče
ve střední Evropě.

Média

Sport a nesportovci: Jak začít a na co si dát pozor?

11.7.2017

MUDr. Miroslav Kobsa, MBA, primář dětského a novorozeneckého oddělení Nemocnice Nový Jičín

MUDr. Miroslav Kobsa, MBA
primář dětského a novorozeneckého oddělení Nemocnice Nový Jičín


MUDr. Miroslav Kobsa vystudoval lékařskou fakultu Univerzity J.E.Purkyně v Brně, kterou absolvoval v oboru pediatrie. Dnes působí na dětském a novorozeneckém oddělení Nemocnice Nový Jičín, a to na postu primáře. Kromě pediatrie se profesně věnuje také sportovní medicíně a je zakladatelem Centra pro atopickou dermatitidu. Je ženatý, má dvě děti a tři vnoučata. Volný čas tráví rád na své chalupě, věnuje se svému psu a sbírá drobné lidové starožitnosti.

zpět na Blogy

Pro některé lidi je sport nedílnou součástí každého dne, jiní si k němu nenajdou cestu za celý život. Část populace pak ke sportování dovedou okolnosti, jako třeba zdravotní obtíže a doporučení lékaře, nebo změna psychiky a chuť k pohybu. Rozhodnutí je to určitě správné, ale má svá úskalí.

Věk a zátěž jdou ruku v ruce

Pokud člověk se sportem zcela začíná, je potřeba zohlednit řadu faktorů. V prvé řadě věk. Ten, kdo nikdy systematicky nesportoval, musí počítat s tím, že s rostoucím věkem klesá rychlost adaptace na nový režim. Nezačínáme proto nikdy s požadovaným zatížením, ale necháme svůj organismus, aby si postupně navyknul. Zátěž navyšujeme plynule a klidně v řádech týdnů, nikoliv dnů. Bereme v úvahu i možná onemocnění, především kardiovaskulárního a pohybového aparátu. Zejména lidé se srdečními nebo dýchacími problémy by nikdy neměli začínat pohybový program bez konzultace nebo dohledu sportovního lékaře.

Sportovní aktivita musí být vhodná i dostupná

Druhým důležitým faktorem je výběr sportovní aktivity, která je pro daného člověka dostupná. V pravidelnosti a dlouhodobosti provozování je totiž jádro úspěchu. Pro naprostého laika je samotný výběr sportu rovněž otázkou konzultace s odborníkem. V případech obezity preferujeme sport s dynamickou zátěží a preferujeme přirozené pohybové aktivity - chůze, běh, jízda na kole. Musíme počítat s tím, že sport zabere nějaký čas, optimální frekvence je 4-5x týdně 45-60 minut.

Sport musí být zábava, ne trest

A teď to nejdůležitější. Ani drahé sportovní vybavení vám nebude nic platné, když nebude existovat dostatečné odhodlání, v drtivé většině případů je totiž rozhodnutí na celý život. Je potřeba se vyvarovat "zázračným" receptům, pramení z nich výhradně zklamání z neúspěchu. A pokud bychom měli doporučit něco univerzálního - chůze je prostředek pro každého a každý věk.