Logo

Skupina AGEL je nejúspěšnějším poskytovatelem zdravotní péče
ve střední Evropě.

Média

Hlavní pilíře hubnutí

31.7.2017

Bohumila Weiserová, DiS., nutriční terapeut, Vítkovická nemocnice a.s.

Bohumila Weiserová, DiS.
nutriční terapeut, Vítkovická nemocnice a.s.


Bohumila Weiserová, DiS., vystudovala obor dietní sestra na Střední zdravotnické škole v Ostravě a později i obor diplomovaná dětská sestra na Vyšší odborné škole zdravotnické v Ostravě. Ve Vítkovické nemocnici pracuje již deset let, a to na pozici nutriční terapeut. Svůj volný čas věnuje Bohumila Weiserová nejčastěji svým dvěma synům, Vojtovi a Matyáškovi, ale také svým koníčkům, mezi které patří kromě práce i cestování po kulturních památkách či četba knih od Agathy Christie a Robina Cooka.

zpět na Blogy

Úspěšné hubnutí závisí na mnoha faktorech. Mezi hlavní pilíře patří zdravá, vyvážená a pravidelná strava, dostatečný příjem tekutin, pravidelný pohyb, dostatek kvalitního spánku a psychická pohoda.

Zdravá výživa začíná výběrem vhodných a kvalitních potravin. Vyvážená strava znamená vhodný poměr zastoupení všech živin tj. bílkovin, tuků, sacharidů, vlákniny, vitamínů a minerálních látek. Každá jednostranná dieta vede k nedostatku nebo nadbytku některé z těchto složek a cílem je krátkodobé zhubnutí. Pravidelnost v jídle zabrání hladovění a zpomalení metabolismu.

K tomu, abychom začali hubnout, potřebuje naše tělo dostatek neslazených tekutin, hlavně vody. Voda je důležitá pro metabolismus bílkovin, tuků a sacharidů. Když tělu nedáme dostatek vody, snaží se udržet tu, kterou má. Výsledkem je zadržování vody v těle. Orientační potřeba tekutin je 2,5 litru na den, při zvýšené okolní teplotě a pohybové aktivitě je  nutné příjem tekutin navýšit.

Při sportu nebo jiné pohybové aktivitě se uvolňují Endorfiny tzv. hormony štěstí, které navozují dobrou náladu a uvolnění. Díky pravidelné pohybové aktivitě navýšíme výdej energie, narůstá svalová hmota a po cvičení se zvyšuje energetická potřeba těla i při klidovém režimu.

V dnešní uspěchané době zapomínáme na zdravý spánek. Málokdo chce prospat 1/3 svého života. Na druhou stranu spánek slouží k regeneraci celého těla, hlavně nervového systému a mozku. Podílí se na trávení a úpravě hladin hormonů v těle. Při jeho nedostatku dochází k narušení psychické pohody, soustředění, koncentrace a výkyvům v hladinách hormonů, které ovlivňují pocit nasycení a dochází tím k větší možnosti  přejídání.

Spánková deprivace způsobuje navýšení stresového hormonu a můžeme pak mít zvýšenou chuť na sacharidy a na sladké. Potřeba spánku je u každého člověka individuální. Obecná doporučená délka je 7- 8hod.

Důležitým orgánem při hubnutí je náš mozek. Mozek reaguje na příjem oblíbeného jídla vyloučením Dopaminu, který je podstatným faktorem potěšení z jídla a vzniku závislosti na něm. Naše rozhodnutí začít hubnout ovlivňuje motivace. Musíme si uvědomit, proč chceme hubnout a v jakých situacích nejčastěji sáhneme po našem oblíbeném jídle, po sladkém a postupně se naučit tyto situace zvládat. Dále je velmi důležitá psychická podpora našeho okolí (například partnera, kamarádky) a hlavně je důležité nevážit se několikrát denně. Stagnaci tělesné hmotnosti v průběhu hubnutí mnohdy způsobuje zvýšený stres, nadměrná zátěž organismu nebo u žen tělesná hmotnost kolísá v závislosti na menstruačním cyklu.

Psychická pohoda = mít radost ze života