Logo

Skupina AGEL je nejúspěšnějším poskytovatelem zdravotní péče
ve střední Evropě.

Média

Strava při diabetu

2.1.2018

MUDr. Radka Nágelová
Lékařka interní ambulance Polikliniky AGEL Ostrava

zpět na Blogy

Když se řekne diabetická dieta, většina z nás si představí, že nesmí jíst sladké potraviny. Cukr se však často vyskytuje v potravinách, kde bychom jej vůbec nehledali. Pokud však diabetik respektuje určité zásady, nejedná se o nic složitého.

Základem diabetické diety je racionální pestrá strava s dostatkem všech základních živin, minerálů a vitamínů.  Zastoupeny by tedy měly být jak bílkoviny a to asi z 10-15 %,  tak tuky tvořící 30-35 % celkové energie a  konečně cukry, které tvoří zhruba 50-55 % celkově přijaté energie. Denně bychom také měli sníst asi 20-30 g vlákniny. 50-55% cukrů z celkově přijaté energie vypadá na první pohled jako nepřiměřené množství, je  však potřeba říci, že se z velké části jedná o takzvaně dlouhé cukry neboli polysacharidy, které jsou obsaženy v mouce či přílohách  a jsou poměrně kaloricky bohaté, takže celkové množství potravin, které tyto polysacharidy obsahují není nikterak ohromující.

Kde všude se tedy cukry vyskytují?

  1. Ve všem co obsahuje mouku - je jedno, jestli se jedná o mouku pšeničnou, žitnou, kukuřičnou rýžovou, pohankovou či úplně jinou .  Takže cukr je obsažen ve světlém i tmavém pečivu, chlebu, koláčích, buchtách, oplatkách, krekrech, tyčinkách,  ale i rýžových chlebíčcích či knäckebrotech. Může se také stát, že některé druhy tmavého pečiva, které je diabetikům běžně doporučováno, mohou mít větší obsah cukru než pečivo světlé, protože jsou přibarveny karamelem. Cukr také obsahují ovesné vločky , kukuřičné lupínky i další snídaňové cereálie nebo müsli tyčinky.
  2. V přílohách – to znamená v bramborách, rýži, knedlících (je jedno jestli jde o knedlíky bramborové či kynuté), těstovinách, ale také pozor v luštěninách , kuskusu, bulguru, pohance, soji či quinoi . Pokud dáváme do polévky nudle, či noky nebo je polévka zahuštěná mouku, je potřeba také počítat s tím, že obsahuje cukr.
  3. V mléce, zakysaných mléčných výrobcích a v jogurtech  se cukr také vyskytuje,  nevyskytuje se v sýrech nebo tvarohu, i když i tyto potraviny mohou u některých jedinců způsobit zvýšení  hladiny krevního cukru.
  4. V ovoci -   na ovoce se dost často zapomíná, často slýcháváme jezte ovoce a zeleninu je to zdravé. Zatímco ve většině druhů zeleniny je cukru opravdu minimum, ovoce obsahuje velké množství ovocného cukru (fruktózy), takže je potřeba pečlivě hlídat, kolik ovoce za den zkonzumujeme. Fruktóza je také obsažena v medu, takže záměna medu jako zdravého sladidla za cukr také není ideální (1 lžička medu = 1 kostka cukru)
  5. Pátou skupinou ve výčtu  potravin, které obsahují cukr, je pivo. V něm je  cukr obsažený ve sladu, který je k výrobě potřeba. Proto snížená konzumace piva může přispět k výraznému zlepšení krevního cukru ale i k redukci hmotnosti. Pokud byste však zvolili nealkoholické pivo či diabetické pivo, moc si nepomůžete, i tyto výrobky obsahují cukr.

Co může člověk s diabetem jíst?

Po přečtení předchozího výčtu potravin, které obsahují cukr, jste mohli dospět k závěru, že nic. Tak zlé to však není, jenom je potřeba, jak již bylo řečeno na úvod,  respektovat určitá pravidla:

  1. Jíst pravidelně po menších porcích – tělo si totiž s menšími dávkami cukru v jedné porci poradí lépe, než když sníme větší množství cukrů najednou. Na vstřebávání cukrů má vliv také obsah např. vlákniny či tuků v potravě. Na snídani 40g sacharidů, na svačinu 35g, o obědu 50 g sacharidů, svačina 30 g a k večeři 50 g sacharidů.
  2. Znát velikost jednotlivých porci a jednotlivé typy cukrů mezi sebou raději moc nekombinovat
  3. Vyhnout se dia potravinám – často sice mají snížené množství cukrů, ten je však často nahrazen tukem. Pokud se jedná o kompoty, džemy, džusy či cokoliv, co obsahuje mouku (oplatky, vánočky),  neexistuje způsob, jak cukr z těchto surovin odstranit, i když se jedná o dia výrobek. Navíc je dost častá úvaha – je to dia, tak to přece můžu neomezeně, což také není pravda.
  4. Dát si pozor na slazené nápoje – slazená voda či minerálka obsahuje 15-20 kostek cukru na 1 lahev s obsahem 1,5 l !!  V 2 litrech klasické Coca Coly  je 50 kostek cukru a ani česká Kofola na tom není o moc lépe. Také sirupy, ať už kupované nebo domácí obsahují doslova koncentrát cukru. Konzumaci jakéhokoliv piva raději minimalizovat. Víno i tvrdý alkohol sice cukr obsahují také, ale alkohol, který je v těchto nápojích obsažen , nezpůsobí velký nárůst hladiny cukru v krvi. I větší množství tohoto alkoholu však zdravé není.
  5. Pozor na večerní uždibování k televizi – cukr obsahují chipsy, krekry i tyčinky, stejně jako různé oplatky či sladkosti – tyčinky, bonbóny – např. želé bonbóny obsahují čistý glukozofruktozový sirup

Cukr se nevyskytuje v mase, uzeninách, vejcích, sýrech, tvarohu, másle ať už klasickém či rostlinném, v oleji, v minimálním množství je v zelenině. Pokud je na výrobku uvedeno sacharidy z toho cukry, zajímá nás vždy celkové množství  sacharidů, protože z toho cukry nám říká, kolik  rychlých cukrů z celkového množství sacharidů potravina obsahuje a pro nás je důležité celkové množství sacharidů ne pouze rychlých cukrů.

Jak velké by měly být jednotlivé porce?

  1. Pečivo nebo chleba 1,5-2 krajíce o hmotnosti 60 g nebo 1,5-2 ks pečiva  (50 g) v závislosti na typu diety obsahují doporučovaných 40 g sacharidů, pokud však snídáte mléko, ať už v kávě nebo samostatně nebo jogurt, můžete sníst pouze 1 krajíc 60 g nebo 1 kus pečiva společně s tím to mléčným výrobkem.
  2. Přílohy – 3 brambory velkosti slepičího vejce (150 g), 140 g bramborové kaše ,2 kopečky rýže (100 g vařené), 3 plátky knedlíku (bramborový či houskový), 100 g vařených luštěnin (9 polévkových lžic) nebo 1 krajíc chleba či 1 kus pečiva společně . Toto množství společně s moukou použitou do polévky obsahují doporučovaných 50 g sacharidů
  3. Mléčné výrobky -  1 hrnek mléka nebo zakysaného mléka, 150 ml jogurtu cca 10-15 g cukru
  4. Ovoce  -  150 g ovoce  - 1 středně velké jablko nebo 1 pomeranč nebo 1 mandarinka nebo 1 menší banán, každý z těchto druhů ovoce obsahuje v tomto množství cca 6 kostek cukru (tj 30 g sacharidů), 100 g melounu obsahuje 2 kostky cukru, pozor na hroznové víno, tam je koncentrace cukrů zdaleka největší, diabetik v 1 porci může 10-12 kuliček. Není moc vhodné konzumovat ovoce na noc, ráno mohou být naměřeny vyšší hodnoty krevního cukru.   

Takže nazávěr snad jen slovy Vlasty Buriana v pohádce Sůl nad zlato: Přiměřeně, přiměřeně, přiměřeně…