Logo

Skupina AGEL je nejúspěšnějším poskytovatelem zdravotní péče
ve střední Evropě.

Média

Jak na zdravé Vánoce? Nezapomínejte na pohyb, radí výživová poradkyně AGEL Střední zdravotnické školy a Vyšší odborné školy zdravotnické

17.12.2021

Předvánoční adventní čas se pro mnohé z nás stává obdobím hektickým se spoustou práce, úklidu, sháněním dárků a příprav štědrovečerní tabule. Česká tradice pečení vánočního cukroví a příprava kapra s bramborovým salátem je jednou z nejkrásnějších. Vyžaduje ovšem dost času a úsilí. Tipy na zdravé Vánoce sdílí výživová poradkyně a vedoucí kvalifikačních kurzu Sanitář a Ošetřovatel na AGEL Střední zdravotnické škole, PhDr. Jarmila Verešová, PhD.

Paradoxně s rozvojem moderní průmyslové technologie a přijetím tzv. západního stylu života, pro který je typická vysoko kalorická strava, minimální tělesná aktivita a psychosociální stres jsou na vzestupu civilizační choroby. Patří mezi ně cukrovka, vysoký krevní tlak, cévní mozková příhoda, infarkt myokardu, obezita a spousta dalších. Lidé, trpící některým z těchto onemocnění nebo dokonce jejich kombinací si v předvánočním čase mnohdy kladou otázky typu, jak tento čas prožijí, zdali se budou muset nějakým způsobem omezovat, jak napéct a uvařit zdravěji, zdali to vůbec jde a mnoho dalších.

Lektorka a vedoucí kvalifikačních kurzů přináší pár dobrých tipů a rad, jak prožít Vánoce v klidu a pohodě, zdravě si uvařit, dobře se najíst a nepřibrat. „Určitě si neříkejte, tu známou okřídlenou větu: „Jsou Vánoce, tak si dám, dopřeji si a klidně se i přejím“, protože by to pro vás, mohlo mít neblahé zdravotní důsledky a nějaké to kilo na víc, a to určitě nechcete. Vše je o návycích, pokud se chcete udržovat ve formě, stojí za to je změnit. Důležité je nezapomínat ani na pohyb. Nedostatek pohybu negativně ovlivňuje peristaltiku střevní, ta se pak zpomaluje a vy se budete cítit těžcí a bez energie. Choďte pravidelně na procházky a vychutnávejte si vánoční atmosféru,“ popisuje PhDr. Jarmila Verešová, PhD., lektorka a vedoucí kvalifikačních kurzů na AGEL Střední zdravotnické škole a Vyšší odborné škole zdravotnické.

„Nejen v období Vánoc je dobré vyhýbat se vysokému příjmu cukru. Pokud milujete sladkosti, kupte si místo nich čerstvé nebo sušené ovoce. V případě potřeby nahraďte rafinovaný cukr medem, čekankovým sirupem, erytritolem nebo maltitolem. Ovšem i v tomto případě omezte spotřebu na minimum. Věděli jste, že existuje i zdravější způsob pečené cukroví? Stačí se vyhnout klasické pšeničné mouce. K pečení používejte mouku celozrnnou, bezlepkovou např. kokosovou nebo pohankovou. Žitná mouka se k pečení cukroví příliš nehodí, ale na přípravu perníčků byste ji použít mohli. Obyčejnou čokoládu na vaření nahraďte kvalitní čokoládou s vysokým obsahem kakaa a to minimálně 75%. Výsledky pocítíte nejen na chuti, ale i na těle,“ usmívá se PhDr. Jarmila Verešová, PhD.

Během vánočních příprav je dobré myslet nejen na zdravější potraviny, ale i na psychickou pohodu. Ať už uklízíte nebo pečete cukroví, dělejte to za zvuků koled a vánočních písní, které vás příjemně naladí. Hudba a tanec odbourají stres a pomůžou vám k dobré náladě.

„Pokud držíte tradice a na štědrovečerním stole máte kapra nebo nějakou jinou rybu, nesmažte ji, ale udělejte si ji v troubě na zelenině. Nezapomínejte, že významnou složku rybího tuku tvoří omega 3 nenasycené mastné kyseliny, které působí preventivně při potížích s kardiovaskulárním systémem, příznivě ovlivňují rozšiřování cév, snižování krevního tlaku a metabolismus cholesterolu. Proto je vhodné rybu zařazovat do našeho jídelníčku častěji, a to nejen o Vánocích. V případě, že místo majonézy přidáte do salátu bílý jogurt, nemusí mít z něj obavy. Jako zdroj kvalitních tuků vám dobře poslouží ořechy. V případě, že snídáte rádi cukroví, dejte si jen pár kousků doplněných třeba ovoce. Pozor, ale na dojídání se mezi jídly a záměrné ustavičné mlsání,“ upozorňuje lektorka.

Období vánočních svátků a silvestrovských oslav je spojeno také s vyšším užívání alkoholu. Známe to všichni vaječné likéry, svařáky nebo punče na zahřátí. Co se alkoholu týká, je nutné si uvědomit, že má dvakrát více kalorií nežli sacharidy nebo bílkoviny. Pokud již chcete alkohol pít, je dobré volit červené nebo bílé kvalitní víno a vždy jej zapít dostatečným množstvím vody. „Sklenička je povolena, ovšem myslete na to, že alkohol podporuje chuť k jídlu. V některých případech je vhodné se mu zcela vyhnout, stejně tak tvrdému alkoholu,“ radí PhDr. Jarmila Verešová, PhD.

„Po předvánočním shonu, kdy sháníme dárky, uklízíme a pečeme cukroví, nás čeká vytoužený Štědrý den. Myslete na to, že Vánoce jsou křesťanský svátek, jehož základem jsou především chvíle pohody, klidu a setkávání. Každý z nás zcela jistě po tomto klidu touží a chce zažít příjemné chvíle u vánočního stromku a také u štědrovečerní tabule plné cukroví a dalších pochutin a dobrot. Snad Vám rady uvedené výše budou k užitku a přispějí tak i k vaší dobré sváteční pohodě,“ uzavírá PhDr. Jarmila Verešová, PhD.

zpět na novinky

Tiskový mluvčí

KONTAKT PRO MÉDIA

Mgr. Adam Knesl
Email: adam.knesl@agel.cz